Update april

8 april 2018 - Guelph, Canada

Hoi allemaal,

Mijn zevende stageweek zit er alweer op! De weken gaan heel snel voorbij. Ik ga nu meestal twee dagen per week naar de boerderij van de Universiteit voor mijn onderzoek en om Casey mee te helpen. Eén dag in de week werk ik meestal op het lab aan data verwerking en het vermalen van voermonsters met een 'grinding machine'. De andere twee dagen ga ik meestal mee naar commerciële melkveebedrijven. Hier loopt een ander onderzoek met molasses als voedingssupplement voor koeien die worden gemolken met robots. Op de bedrijven help ik mee met bloedmonsters nemen, lichaamstemperatuur meten en body condition scores bepalen. Beide bedrijven zijn overigens Nederlands. De ouders zijn hier geloof ik in de jaren 80 komen wonen, en hun kinderen zijn hier geboren en op beide bedrijven werken de zonen mee op het bedrijf. Op een boerderij vertelde een van de zonen dat hij toen hij klein was alleen Nederlands kon praten omdat zijn ouders hem geen Engels hadden geleerd, maar daar is nu niks meer van te merken. Toen hij Engels praatte hoorde je totaal geen Nederlands accent. Toen hij echter Nederlands begon te praten was het erg moeilijk te verstaan omdat hij Nederlands praatte met een combinatie van een Engels en Gronings accent. Je kunt goed merken dat er vroeger veel Nederlanders geëmigreerd zijn en dat er nog steeds Nederlandse invloeden zijn. Als we onderweg zijn naar de boerderijen kom je veel Nederlandse melkvee bedrijven tegen, te zien aan borden met de namen van families langs de weg. Verder hebben ze in een supermarkt in Guelph ook stroopwafels en peperkoek (maar niet zo lekker als die uit Nederland!). Er is overigens ook een Nederlandse supermarkt in de stad. Hier ben ik een tijdje geleden geweest. Het is geen grote supermarkt maar ze hebben wel het meest typische Nederlandse eten of bepaalde merken die in Nederland geproduceerd zijn. Ik heb er o.a. pepermuntjes, drop, thee en hak groenten gekocht. Ze hebben bijvoorbeeld ook kroketten, senseo koffie en rookworst. Het Nederlandse eten hoef ik dus niet te missen :).

Het Nederlandse weer mis ik op dit moment wel, aangezien het hier nog niet bepaald lente is. Het is nu rond de -2 met gevoelstemperaturen van rond de -8, en de afgelopen dagen heeft het ook weer gesneeuwd. Het is hier nu kouder dan dat het normaal is in april. Ik hoop dat het snel wat warmer wordt!

Buiten stage heb ik nu ook een abbonement op de sportschool van de Universiteit en ik ga nu een paar keer per week gaan zwemmen. Verder was het een aantal weken geleden St. Patrick's Day wat ook in Canada uitgebreid gevierd wordt. Het is eigenlijk een soort carnaval in Nederland; iedereen drinkt bier en je ziet overal verklede mensen. Op deze feestdag verkleed iedereen zich in het groen. Ik ben met twee van mijn huisgenoten meegegaan naar het huis van hun vrienden. Toen belandde ik in een soort huisfeest wat ik eigenlijk alleen herkende van typische Amerikaanse films waar het hele huis volstaat met feestende aangeschoten mensen. 's Avonds zijn we ook nog naar het uitgaanscentrum van Guelph gegaan. We zijn in één club/bar geweest en ook hier was het heel gezellig. Ik vond het opvallend rustig voor die tijd (23:00 uur), maar het bleek dat op St. Patrick's Day iedereen al relatief vroeg naar huis gaat omdat iedereen in de ochtend al begint met drinken en ze het dus niet volhouden tot na middernacht!

Ik heb trouwens ook wat nieuwe foto's toegevoegd :)

Groetjes!

1. Laura Schroën:
    9 april 2018
    Fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt!
  2. Peggy:
    9 april 2018
    Leuk Anne, zet m op daar en ik lees graag weer een nieuw avontuur!
  3. Rianne:
    9 april 2018
    Haha, wat een mooie avonturen beleef je nu in Canada. Misschien kan je wat van je onderzoeken ook toepassen op Nederlandse bedrijven (met melkrobots) je bent welkom ;)
    Wat betreft het weer.....dat is ook pas sinds dit weekend een beetje aangenaam hier. Maar komt goed, als straks de zomer komt dan kan het ook goed heet worden daar in Canada. Leuke foto's, en succes met je verdere onderzoek. We blijven je volgen!
    Groetjes de buurtjes van de Werkmansweg.
  4. Anita Hoofs:
    23 april 2018
    Hoi, echt leuk om te lezen. Ik ben blij dat je het goed naar je zin hebt. Via deze weg ook de groetjes aan je vader en moeder. Ze zullen je wel behoorlijk missen maar ook super trots zijn dat je die doet. Groetjes Anita