Eerste stageweken

4 maart 2018 - Guelph, Canada

Hoi allemaal!

Mijn tweede stageweek in Guelph zit er al weer op. Ondertussen heb ik kennis gemaakt met mijn begeleider en met alle studenten van het lab. De meeste zijn graduate students en zij doen allemaal onderzoek voor hun opleiding onder begeleiding van mijn stagebegeleider. Zelf ga ik meehelpen met het onderzoek van Casey, een van de graduate students. Haar onderzoek gaat over de invloed van verschillende stro lengte's in het voermengsel van de melkkoeien. Het vindt plaats op de onderzoekslocatie voor melkvee van de Universiteit. Dit ligt op ongeveer 45 minuten rijden vanaf de universiteit. De boerderij op deze locatie is pas 3-4 jaar oud dus er zijn veel faciliteiten om verschillende onderzoeken uit te voeren, zoals individuele voerbakken die meten hoe lang en hoeveel een koe eet. Ik ben nu een aantal keer mee geweest met Casey en ik heb o.a. meegeholpen met bloed tappen, voermonsters nemen, koeien wegen, koeien leren om te eten uit hun eigen voerbak en het voer zeven om de percentages per deeltjesgrootten te bepalen. Ik vind het werken met de koeien heel leuk en ik kan het ook goed vinden met de mensen op het lab, iedereen is gelukkig heel behulpzaam en betrokken :).

Buiten de stage voel ik me ondertussen steeds meer thuis hier in Guelph. Het huis en mijn kamer bevallen goed en ook mijn huisgenoten zijn aardig. In mijn straat wonen weinig studenten dus het is gelukkig heel rustig. Wat betreft het weer was het hier afgelopen week warmer dan in Nederland. Toen ik aankwam in Guelph lag er nog sneeuw maar toen het een paar dagen later ineens 12-13 graden was is alles weggesmolten. De temperatuur schommelt nu tussen de -5 en 7 graden. Tot nu toe ben ik bijna elke dag met de fiets naar school gegaan. Van deur tot deur is het ongeveer 20 minuten dus dat is prima te doen! Het fietsen is hier overigens wel een stuk gevaarlijker (en vermoeiender doordat het hier erg heuvelachtig is) dan in Nederland. Op de drukke wegen zijn er wel fietspaden, maar deze liggen op de rijbaan (auto's rijden daar ongeveer 60 km/h) en bovendien zitten er hier veel gaten in het asfalt. Bij stoplichten moet je je als fietser dus eigenlijk gedragen als een auto. Ik heb nu gelukkig wel een betere en veiligere route gevonden waarbij ik het grootste stuk door een woonwijk fiets.

Ik mis Nederland en thuis wel, vooral 's avonds omdat ik dan klaar ben met stage en iedereen in Nederland dan al slaapt door het tijdsverschil. Maar ik ben heel blij met mijn stageplek en de mensen daar dus dat maakt veel goed! Foto's volgen nog! :)

Groetjes Anne

1. Peggy:
    4 maart 2018
    Wauw Anne, wat een beleving daar.....zelfs een fietstocht.
    Je doet het maar weer mooi even. Zet m op!

Grtz Peggy
    En natuurlijk ook van Jeroen, Kane en Raf!
  2. Marion:
    5 maart 2018
    Hoi Anne, geweldig dat ik alles van je mag kan volgen via deze blog. Je schrijft erg leuk. Je zit echt in een andere wereld, en fijn dat we deze met je mogen mee beleven. Heel veel succes en leer en geniet vooral van deze tijd. Groetjes Marion
  3. Fam. Lenaers:
    7 maart 2018
    Leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt, veel plezier.
    Groetjes fam. Lenaers
  4. Marlies:
    10 maart 2018
    Hoi Anne, Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt! Wat een ervaring en leerzaam in wat je doet met koeien. Fijn dat we op de hoogte blijven van je ervaringen, Ik wens je nog veel geluk daar! Groetjes Peter, Marlies Paul en Monique.
  5. Richard Jacobs:
    28 maart 2018
    He Anne, super leuk om jouw ervaringen te lezen. Ik blijf je volgen 😁 Succes met de stage en geniet vooral ook van het mooie Canada! Groetjes